De Lean methodiek: alle 5 principes op een rijtje

Lean is een begrip dat je misschien wel eens voorbij hebt zien komen. Toch zou het kunnen dat je de betekenis van Lean eigenlijk niet goed kent. Daarom nemen wij je in deze blog terug naar de basics en geven wij een duidelijke betekenis van Lean. Na het lezen van deze blog kun jij je mouwen opstropen en aan de slag met deze methodiek.

De 5 Lean principes

  1. Waarde
    Stel de klant centraal. Belangrijke vragen hiervoor zijn: ‘Wie is mijn klant?’ en ‘Wat wil mijn klant?’. Zonder dit te weten kun je de behoeftes van je klanten namelijk niet vervullen. We noemen dit ook wel het realiseren van klantwaarde.
  2. Waardestroom
    In deze fase ga je processen identificeren die wel klantwaarde toevoegen en processen die geen klantwaarde toevoegen. Hiervoor moet je jouw huidige processen in kaart brengen om zo te ontdekken waar verspillingen zitten.
  3. Flow
    Hier ga je de gevonden verspillingen werkelijk verwijderen uit je processen. Zo houd je enkel de processtappen over die klantwaarde of waarde voor de organisatie toevoegen. Dit is namelijk het einddoel van Lean. Het is hiervoor wel belangrijk dat de overgebleven stappen (die dus wél waarde toevoegen) goed op elkaar afgestemd worden. Zo creëer je een goedlopende ‘flow’ en voorkom je dat er nieuwe bottlenecks of verspillingen ontstaan.
  4. Pull
    Doe alleen dat wat nodig is, wanneer het nodig is.’ Dat is waar het bij dit principe om draait. Produceer dus alleen producten als je klant hierom vraagt om zo tussen- en eindvoorraden te minimaliseren. Het proces moet hiervoor pas beginnen zodra een klant een signaal geeft (bijvoorbeeld door een bestelling te maken).
  5. Perfectie
    Perfectie is zeer belangrijk binnen Lean. Hier wordt niet mee bedoeld dat je processen werkelijk perfect moeten zijn (want dat is haast onmogelijk), maar het is wel belangrijk dat het ‘zo perfect mogelijk’ is. Dit bereik je door continu te willen verbeteren en het elke dag een stukje beter te willen doen.

Dus, wat is de betekenis van Lean nu precies? Samengevat is het een methode die zich focust op het optimaliseren van processen, door alle verspillingen binnen je processen te elimineren. Op deze manier verminder je kosten en doorlooptijden, werk je efficiënter, behaal je een hogere productiviteit en maximaliseer je klantwaarde.

Weet je nu wat de betekenis van Lean is? Dat is stap 1. Wil je er echter meer over weten en wil je ‘Lean’ werken’ ook in je eigen organisatie gaan toepassen? Neem dan contact op met: info@InnSpire.nl of bel naar Marcel Oostveen 0628565359.