Bouw je eerste product roadmap door middel van deze 4 stappen

Een product roadmap is een visuele samenvatting op hoog niveau, die de visie en richting van je productaanbod in de loop van de tijd in kaart brengt. Het maken van je eerste product roadmap is een proces dat uit meerdere stappen bestaat, omdat je eerst je product visie en strategische doelen moet bepalen.

In dit bericht zullen we je door de vier basisstappen leiden om je eerste product roadmap helemaal opnieuw op te bouwen.

Bepaal allereerst het “Waarom” voor je product – het is de strategische reden van bestaan.

Bepaal daarna je doelgroep en pas de roadmap aan om met hen te resoneren. Geef prioriteit aan de strategische thema’s van je product – en begin met het opstellen van de daadwerkelijke roadmap. Blijf flexibel, want je routekaart zal veranderen.

Hoe maak je een product routekaart

Of je nu nieuw bent in productbeheer of een ervaren Product Manager bent die al een tijdje geen nieuwe roadmap heeft hoeven te maken, we begrijpen dat deze onderneming zo overweldigend kan zijn dat je niet zeker weet hoe je de eerste stap moet zetten. Wetende dat de routekaart die je maakt uiteindelijk zal worden bekeken, onderzocht en mogelijk besproken wordt door belanghebbenden in je hele bedrijf en misschien zelfs door je klanten, kan best intens zijn.

Voordat we echter in het diepe springen, als er maar één inzicht is dat je uit dit bericht haalt, laat het dan dit zijn…

Een product roadmap is geen operationele to-do lijst. Het is een strategisch document dat is ontworpen om je te helpen een plan voor je product te ontwikkelen en je team op schema te houden om dat plan uit te voeren.

Voor veel bedrijven is de product roadmap een verbindende kracht voor de hele organisatie en daarbuiten. Het dient als een microkosmos voor alles waar het bedrijf voor staat, om geeft en naar toe werkt. Het wordt op grote schaal gedeeld, er wordt vaak naar verwezen en het wordt gebruikt als een wegwijzer voor iedereen, van junior programmeurs tot sales executives tot de C-suite.

​​Het belang van het publiek

Om een product roadmap waardevol, nuttig en relevant te maken voor zo’n breed scala aan belanghebbenden, moet je je publiek en hun motivaties begrijpen.

Je wilt dat je managementteam een routekaart ziet die hen het vertrouwen geeft dat het product zal helpen om de strategische doelstellingen te bereiken. Het verkoopteam wil een routekaart die duidelijk laat zien hoe ze prospects kunnen overtuigen zodat het product aan hun behoeften zal voldoen. Bovendien willen de ontwikkelaars een roadmap zien waarin duidelijk wordt uitgelegd wat je van hen nodig hebt en waarom hun werk van belang is voor het uiteindelijke succes van het product. Wanneer je een roadmap vergadering hebt met je ontwikkelingsteam en wilt weten wat je van plan bent, moet de presentatie zich richten op wat de ontwikkeling van het product voor hen zal betekenen. Welke technologie je ze bijvoorbeeld gaat laten gebruiken, welk tijdsbestek ze nodig hebben om het werk gedaan te krijgen en wat hun dagelijkse taken en prioriteiten zullen zijn.

Gesprekken met belanghebbenden

Door gesprekken met elk type belanghebbende te voeren, kun je precies ontdekken waar ze om geven en wat ze moeten weten over de toekomstplannen van het product. Gewapend met deze kennis kan productbeheer product roadmaps creëren die aan deze uiteenlopende behoeften en verwachtingen voldoen.

Het kan heel verleidelijk zijn voor een Product Manager die een roadmap nodig heeft om te zeggen: “Ik zal gewoon alle thema’s, heldendichten en functies opschrijven die we nodig hebben voor dit product – en dat gebruiken we als onze roadmap.” Hoewel dit logisch en makkelijk klinkt om zo snel iets op papier te krijgen, zal het waarschijnlijk leiden tot allerlei problemen in de productontwikkeling.

Je eerste product roadmap samenstellen in 4 stappen

Het bijwerken van bestaande roadmaps heeft zijn eigen uitdagingen, maar het is een hele opgave voor elke Product Manager om er een helemaal opnieuw te maken. Er is zoveel om op te nemen dat het moeilijk kan zijn om te weten waar te beginnen.

1. Bepaal, voordat je iets anders doet, het “Waarom” voor je product – de strategische reden van bestaan.

Waarom ontwikkel je dit product, dat op deze manier prioriteit geeft aan productkenmerken voor deze gebruikers?

Dat zijn de belangrijkste strategische vragen die je jezelf en je team zou moeten stellen aan het begin van elke nieuwe productontwikkeling of update van een bestaand product. Als je die vragen niet kunt beantwoorden – idealiter met gegevens om je antwoorden te ondersteunen – dan kun je redelijkerwijs niet rechtvaardigen dat je tijd en middelen aan het product besteedt.

Het is verbazingwekkend hoeveel Product Managers, zelfs ervaren en getalenteerde, deze eerste stap overslaan. Misschien gaan ze ervan uit dat ze de antwoorden in hun buik kennen en niet hardop of op papier hoeven uit te spreken. Of misschien hebben ze gewoon haast om een ​​stappenplan in een document te verwerken omdat er een stakeholdersbijeenkomst op komst is. Maar vertrouw ons – als je niet bereid bent om deze belangrijke strategische vragen over de reden van bestaan ​​van je product te beantwoorden, zal die stakeholdersbijeenkomst niet goed voor je zijn.

Bovendien zal deze eerste stap je tijdens het ontwikkelingsproces en tot ver na de lancering van je product op een belangrijke manier belonen. Door vooraf de reden van je product te bepalen om bij je team te zijn, worden al je downstream-beslissingen strategischer en samenhangender. Uiteindelijk zal het leiden tot een succesvoller product.

2. Bepaal je doelgroep en pas de routekaart aan om met hen te resoneren.

Dit is een andere valkuil waar veel Product Managers in vallen. Ze maken één enkele roadmap — vaak met behulp van een geïmproviseerde roadmap-applicatie zoals spreadsheet- of presentatie software in plaats van een speciaal gebouwde roadmap-tool. (Dit is waarom geïmproviseerde software voor roadmaps een slecht idee is.) Vervolgens presenteren deze Product Managers de roadmap aan elk team of elke groep die ze ontmoeten. Dat betekent dat hun leidinggevenden en investeerders dezelfde roadmap-weergave zien als hun ontwikkelaars, en diezelfde roadmap kan zelfs met klanten worden gedeeld.

Maar vergeet niet dat een product-roadmap een strategisch document is, en je strategische doelstellingen bij het delen ervan met je leidinggevenden zullen enorm verschillen van jouw doelstellingen bij het tonen ervan aan het marketing- of ontwikkelingsteam.

Hier is een goede vuistregel. Als je voor elk publiek dat je presenteert een identiek roadmap document gebruikt, doe je je werk als Product Manager niet. Waarom? Want wanneer je uitvoerende belanghebbenden zich rond jouw routekaart verzamelen en zeggen: “Laat ons zien wat je van plan bent”, willen ze niet de basisdetails van elke functie zien. Ze willen zien hoe het marktaandeel of de betekenis voor jouw omzetcijfers voor de komende twee kwartalen zal toenemen.

Wanneer je daarentegen een roadmap vergadering hebt met het ontwikkelingsteam en zij willen weten wat je van plan bent, moet je presentatie zich richten op wat de ontwikkeling van het product voor hen zal betekenen – welke technologie jij hen gaat vragen te gebruiken, welk tijdsbestek ze zullen hebben om het werk gedaan te krijgen en wat hun dagelijkse taken en prioriteiten zullen zijn.

Je wilt dat jouw managementteam een ​​routekaart ziet die hen het vertrouwen geeft dat jouw product zal helpen om de strategische doelstellingen te bereiken. Je wilt dat jou verkoopteams een routekaart zien die hen duidelijk laat zien hoe ze prospects kunnen overtuigen dat het product aan hun behoeften zal voldoen. En je wilt dat je ontwikkelaars een stappenplan zien waarin duidelijk wordt uitgelegd wat je van hen nodig hebt en waarom hun werk van belang is voor het uiteindelijke succes van het product.

3. Geef prioriteit aan de strategische thema’s van uw product – en begin met het opstellen van de daadwerkelijke roadmap.

Op dit punt heb je de basis gelegd. Je hebt de strategische bestaansreden van je product bepaald. En (hopen we) dat je de juiste roadmap-tool hebt gevonden. Nu is het tijd om te beginnen met typen.

Dus, waar begin je? Wat komt er als eerste op de roadmap?

Tot nu toe heb je elke stap in het proces van het maken van de roadmap benaderd vanuit een top-down, strategisch oogpunt. Je moet dezelfde aanpak gebruiken bij het opstellen van de feitelijke details van je routekaart.

Begin met te bepalen wat de belangrijkste thema’s van het product zullen zijn. Maak voor elk van deze thema’s een baan op de routekaart. 

Nu je een reeks belangrijke thema’s hebt, kun je beginnen met het in lagen aanbrengen van heldendichten eronder. En als je vaststelt dat je extra details nodig hebt, kun je ook specifieke functies onder elk epos toevoegen.

Je wilt op strategisch niveau beginnen met elk detail dat je aan de roadmap toevoegt. Net zoals je eerst de reden van bestaan ​​van je product hebt bepaald, wil je voor elk thema dezelfde gedachtegang toepassen, waarbij je je afvraagt ​​waarom dat thema een plaats op de roadmap verdient — en welke specifieke plaats het verdient in relatie tot de andere thema’s, en waarom.

4. Blijf flexibel, want je routekaart zal veranderen.

Tot slot, terwijl je de details op je routekaart uitwerkt, moet je er rekening mee houden dat geen van deze details in steen gebeiteld is. De prioriteiten van bedrijven veranderen. De niveaus van hulpbronnen veranderen. Bewegingen van concurrenten kunnen ertoe leiden dat het ontwikkelings- of releaseschema van een product moet worden gewijzigd.

Het opstellen van je eerste product roadmap zal natuurlijk tot op zekere hoogte variëren, maar dit zou een handig startpunt moeten zijn, een goede lijst met items om in gedachten te houden bij het uitwerken van je volgende product roadmap. 

Kun jij wel een handje hulp gebruiken bij het opstellen van jouw roadmap? InnSpire helpt je graag. Neem contact op via: marcel.oostveen@innspire.nl