Dit zijn User Stories en zo gebruik je ze

Binnen Agile en Scrum wordt er gewerkt met User Stories, waarschijnlijk heb je dit al eens voorbij zien komen. Het is een korte, eenvoudige beschrijving van de behoefte van de eindgebruiker en wordt ingezet om een taak wat meer vorm en waarde te geven. Een User Story bevat altijd dezelfde kenmerken: wie wil het, wat moet er gemaakt worden en waarom is dit nodig? 

Waarom User Stories?

Door User Stories op te schrijven en te verzamelen, kunnen alle leden van een team direct zien wat ze nog moeten doen. En nog belangrijker: waarom ze iets doen. Door dit allemaal visueel te maken op bijvoorbeeld een post-it, kan er beter worden ingeschat hoeveel tijd iets gaat kosten en welke User Stories prioriteit hebben. Met iedere User Story die wordt afgerond, levert het team een stukje waarde aan de klant.

De structuur van User Stories

‘Als …(wie) wil ik …(wat), zodat ik …(waarom).’

Voorbeeld: ‘Als manager wil ik de resultaten van oude campagnes kunnen zien, zodat ik kan besluiten welke we gaan herhalen.’

Door altijd de bovenstaande structuur aan te houden, is het direct duidelijk wat moet worden ontwikkeld en waarom. Let wel op! Vaak wordt een User Story door de war gehaald met een product vereiste, maar dit is onterecht. Een vereiste is een stuk feitelijker en vaak een opsomming waaraan een applicatie of product moet voldoen. Een User Story zorgt ervoor dat de waarde van het project centraal staat, waardoor het team zich beter kan verplaatsen in de klant.

De drie onderdelen van User Stories

Naast de zin met wie/wat/waarom, zijn er nog meer onderdelen van belang bij User Stories. Eigenlijk kun je stellen dat iedere Story te maken heeft met drie verschillende onderdelen.

1. Korte beschrijving

Iedere Story heeft een beschrijving van wat er moet gebeuren, in principe de belangrijkste informatie. Het is van belang om deze beschrijving, deze ene zin, zo kort mogelijk te houden. De details worden besproken in een gesprek.

2. Mondelinge communicatie

Na het formuleren van de Story gaan de teamleden in gesprek. De korte beschrijving dwingt de ontwikkelaar om vragen te stellen aan de product owner. De antwoorden hiervan worden vastgelegd als acceptatiecriteria/product vereiste

3. Product vereiste

Hierna is een lijst van functionaliteiten waaraan de applicatie moet voldoen. Ook dit hoeft niet gedetailleerd, gaandeweg kom je altijd nog meer punten tegen. Blijven ontwikkelen, testen en verbeteren is deel van de Agile manier van werken.

Wanneer gebruik je User Stories?

User Stories worden pas geschreven nadat de visie van het project is geformuleerd. Je gebruikt de Stories om waarde toe te voegen aan een project. Meer Stories zorgt voor meer waarde, hogere motivatie en uiteindelijk meer innovatie.

Wij kunnen jou en jouw organisatie helpen bij het formuleren van goede User Stories. Neem contact met ons op om samen te kijken hoe we het bij jou kunnen aanpakken.