De golden rule voor een perfect agile team

Agile is afgeleid van het woord ‘Agility’, wat een directe vertaling is van ‘wendbaarheid’. En dat is natuurlijk waar het allemaal om draait. Flexibel zijn, waardoor je je samen met de rest van het team op tijd kunt aanpassen, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan. In onze podcast werd het al besproken: wat is nou eigenlijk de golden rule voor een agile team? Laten we je gelijk uit de droom helpen: helaas, die is er dus niet. Wel is er een aantal richtlijnen en zijn er tips die wij graag met je willen delen voor een optimaal agile team.

Manier van denken

Zoals eerder aangegeven is agile geen streng protocol vol met regels. Het is een manier van denken, een mindset en volgens sommigen zelfs een leefwijze. Flexibel blijven is waar het allemaal om draait. Een agile team werkt geen checklist af of volgens een bepaald protocol, maar blijft communiceren met de stakeholders. Een agile team blijft checken wat de klant wil, wat er mogelijk is en of ze de juiste kant op gaan. 

Klantgerichtheid

Theo Kropman vertelde er al over in de podcast. Je kunt nog zo creatief en sterk zijn, als je geen klantgerichtheid in je team hebt dan ben je nergens. Zoals hierboven beschreven moet je je bij agile kunnen inleven in de klant en precies begrijpen wat er wordt gevraagd. Maar daartegenover staat dat een agile team eigenlijk allergisch is voor de traditionele hiërarchische relatie waarin de opdrachtgever de uitvoerders vertelt wat wanneer moet gebeuren. Hier moet dus een duidelijke balans in worden gevonden. De perfecte balans tussen klantgerichtheid, werken volgens de klant maar op je eigen manier.

Om je te kunnen inleven in de klant, moet je jezelf afvragen: ‘Wie is nou echt mijn klant? Voor wie doe ik mijn werk?’

Theo Kropman

Risicobereidheid

Agile komt, net als scrum, uit de IT-hoek. Van oorsprong zijn teams uit de IT specialisten en perfectionisten: ze zijn gewend om op een bepaalde deadline precies te leveren wat er is afgesproken. Bij agile moet je dit los kunnen laten. Je moet van elkaar kunnen leren, met vallen en opstaan, zodat het resultaat zal passen bij de klant. Omdat je steeds opnieuw tussendoor blijft testen en aanpassen, wordt er een grote mate van flexibiliteit gevraagd in ieder team. Maar ook risicobereidheid is hier van belang. Je moet risico durven nemen om af te wijken van de oude patronen en wellicht eens een hele andere weg in te slaan. Dan ontstaan de allermooiste resultaten.

Respect

Om deze flexibiliteit te kunnen waarborgen, is het van belang een veilige werkomgeving te creëren. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar is in agile zo ontzettend belangrijk. Omdat je van elkaar moet kunnen blijven leren, moet er ook de vrijheid en mogelijkheid zijn om met bepaalde ideeën of veranderingen te komen. Nog belangrijker is dat deze dus niet direct worden afgeschreven.

Een perfect agile team

Er is dus geen golden rule voor een perfect agile team. Wel is er een aantal richtlijnen van kwaliteit die je sowieso moet bezitten in een team. Een team moet kunnen samenwerken, met het doel van de klant voor ogen, in een veilige omgeving. Dán heb je je perfecte agile team.

Benieuwd naar de podcast waarin Theo en Marcel dit bespreken? Je luistert hem hier!