Alles wat je moet weten over Kanban
Wellicht heb je er wel eens van gehoord, wellicht ben je op zoek naar een manier om bepaalde processen te verbeteren. Wat de reden ook is dat je op deze blog bent gekomen, je wilt er meer over weten. De kracht van Kanban zit in het zichtbaar maken van het onzichtbare, en in de kunst om niet alles tegelijk op te pakken. Dankzij een Kanban bord wordt voor iedereen overzichtelijk hoe een project ervoor staat. Alles over Kanban lees je in dit blog.
Wat is Kanban?
Kanban is een Japanse term voor ‘visueel’ en ‘kaart’. Het een manier om een projectstatus visueel te maken. Het versimpelt de manier hoe we tegen werk aankijken en zorgt voor overzicht. Dat visueel maken kan zowel online in bepaalde programma’s of gewoon ouderwets met Post-its. De basis is dat er verschillende rijen ontstaan, waarin bepaalde taken worden gezet. ‘Mee bezig’, ‘Nog te doen’ en ‘Klaar voor feedback’ zijn hier voorbeelden van. Door de kaarten in ieder proces visueel te maken, zorg je voor meer overzicht en duidelijkheid.
Wat zijn de regels binnen Kanban?
Binnen de Kanban methode zijn er zes gebruiken ontstaan, die eigenlijk altijd worden gebruikt.
- Kanban hecht veel waarde aan visualisatie. Het proces, de werkafspraken, wie iets oppakt en hoe lang een bepaald onderdeel duurt. Binnen Kanban wordt alles opgeschreven en visueel gemaakt.
- Pak niet alles tegelijk op. Een van de zaken die onze productiviteit behoorlijk laat dalen, is het feit dat we met van alles tegelijk bezig zijn. Binnen Kanban geldt: pak zo min mogelijk tegelijk op. Bepaal voor jezelf hoeveel taken je tegelijk wilt oppakken en houd je hieraan.
- Als je alles goed hebt ingesteld ga je de flow van het werk optimaliseren. In een ideale wereld zorg je ervoor dat items op je Kanban bord niet te lang stil staan in één vak (we gaan straks verder in op een Kanban bord). Hoe korter ze stilstaan, hoe beter de flow.
- Binnen Kanban maak je duidelijke afspraken over hoe je samenwerkt. Door vooraf te bepalen wat er gebeurt als iemand tijd over heeft of wanneer iemand nieuw werk oppakt, zorg je voor een soepelere samenwerking en dus meer productiviteit.
- Door terugkerende feedback momenten in te plannen (dagelijks, wekelijks of maandelijks), blijf je jezelf verbeteren en ben je problemen voor.
- Teams die de Kanban methode gebruiken zullen geleidelijk zich aanpassen aan de nieuwe situatie. Daarom is Kanban uitermate geschikt binnen verandermanagement.
Wat is een Kanban bord?
Het visueel maken van het werk dat nog moet gebeuren, kan in een Kanban bord. Het is een systeem wat overzicht geeft door alle openstaande taken te visualiseren. Dit kan je doen door post-its te gebruiken, magneten of een online tool. Uiteindelijk gaat het erom dat een Kanban bord bestaat uit verschillende rijen, zodat je direct kunt zien waar je mee bezig bent en wat er nog moet gebeuren. In de basis zijn dat ‘To do’, ‘Doing’ en ‘Done’, maar dit kan natuurlijk per project worden aangepast.
Wat is het verschil tussen Kanban en Scrum?
Net als Scrum is Kanban een veel gebruikte methodiek voor het verbeteren van prestaties. Het grote verschil tussen deze twee zit hem in de tijd. Kanban maakt geen gebruik van sprints, waar Scrum dat wel doet. Binnen Scrum wordt er gewerkt met een tijdspad waarin een aantal taken wordt uitgevoerd. Bij Kanban kun je op ieder moment een nieuwe taak uit de Backlog halen en op het bord plaatsen.
Is Kanban Agile?
De Kanban methode kan zeker binnen een Agile mindset worden opgepakt. Het werkt het beste bij een Agile-team die doorlopend werk doet, dat de hele dag binnenkomt. Kanban stimuleert om eerst de huidige taak af te ronden voor er met een nieuwe wordt gestart. Het bespaart op deze manier tijd, stimuleert productiviteit en zorgt voor focus. Dus werk je procesmatig in een Agile-team? Dan past Kanban hier zeker bij.
Kanban Training
Wil je meer leren over Kanban of help je hulp nodig het toe te passen in jouw organisatie? Binnenkort lanceren wij onze Kanban training. Houd onze website goed in de gaten neem contact met ons op!